montoya
25-09-10, 18:25
Alain Prost
Ο «κύριος Καθηγητής» κατέκτησε τέσσερα Παγκόσμια Πρωταθλήματα και την έβδομη θέση στη λίστα του MSFREE
4 τίτλοι, 51 νίκες σε 199 Grand Prix και 33 Pole Position σε δεκατρία χρόνια συμμετοχής στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Formula 1. Όχι και άσχημα για κάποιον που πέρασε τα παιδικά του χρόνια σε αλάνες, κλοτσώντας μία μπάλα, ονειρευόμενος μία καριέρα ποδοσφαιριστή. Το πλήρες όνομα του κυρίου; Alain Marie Pascal Prost.
¶γριο Νιάτο
Ο Alain Prost γεννήθηκε στις 24 Φεβρουαρίου 1955 στη πολη Lorette της κεντρικής Γαλλίας. Ο πατέρας του ήταν κατασκευαστής επίπλων κουζίνας και αντιλήφθηκε γρήγορα ότι είχε έναν υπερκινητικό γιό ο οποίος, μοιραία, ασχολήθηκε με τα αθλήματα για να διοχετεύσει την παραπάνω ενέργεια. Ο μικρός το δέμας Alain ασχολήθηκε με την πάλη, τα πατίνια και το ποδόσφαιρο, το οποίο αποτέλεσε τη μεγάλη του αγάπη καθώς αποτέλεσε τον πρώτο του επαγγελματικό προορισμό. Όλα αυτά μέχρι το 1969, καθώς στις οικογενειακές καλοκαιρινές διακοπές των 14 του χρόνων έπιασε στα χέρια του για πρώτη φορά καρτ.
http://www.youtube.com/watch?v=zDtNS65S6S0&feature=player_embedded
Η αγωνιστική ιστορία του Alain Prost, με εικόνες και από τα χρόνια των καρτ
Αυτό ήταν, το ζιζάνιο κόλλησε γρήγορα στον Γάλλο, ο οποίος βρήκε το νέο του πάθος και άρχισε να συμμετέχει σε αγώνες όπου διέπρεπε εις βάρος των αντιπάλων του. Το 1974, σε ηλικία 19 ετών, αφήνει το σχολείο και τις σπουδές του για να μπορέσει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις των αγώνων, χρηματοδοτώντας τις προσπάθειες του ασκώντας δουλειά μηχανικού, ενώ ταυτόχρονα εμπορευόταν καρτ.
Τα άγουρα χρόνια
Το «δώρο» του για την κατάκτηση του Γαλλικού Πρωταθλήματος Καρτ το 1975 ήταν ο προβιβασμός στη Formula Renault της επόμενης χρονιάς. Παραμένει για δύο χρόνια εκεί όπου χρίζεται ισάριθμες φορές πρωταθλητής, πριν συνεχίζει τη συγκομιδή τίτλων στα μονοθέσια Formula 3, όπου το 1978 και το 1979 κατακτά το Γαλλικό και το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα. Η άνοδος της φήμης του στους κόλπους του μηχανοκίνητου αθλητισμού ήταν ραγδαία καθώς το παλμαρέ του πλούτιζε από νίκες και πρωταθλήματα, ενώ το ταλέντο του φαινόταν να μη χρειάζεται ιδιαίτερης επεξεργασίας, καθώς απέδιδε τα μέγιστα στη πίστα άμεσα, χωρίς να χρειάζεται χρόνος προσαρμογής.
Ήδη, λοιπόν, ο Prost βρισκόταν σε πολλές λίστες αφεντικών της Formula 1, αλλά ο ίδιος δεν ήθελε να βιαστεί και έτσι , αφού σκέφτηκε αρκετά, αποφάσισε να υπογράψει στην ομάδα της McLaren για το 1980. Νωρίτερα, είχε αρνηθεί την προσφορά της ομάδας να αγωνιστεί στον τελευταίο αγώνα του 1979 με ένα τρίτο μονοθέσιο καθώς πίστευε ότι αυτή η κίνηση δεν θα ωφελούσε ουσιαστικά κανέναν από τους δύο. Αυτή θα ήταν η αρχή της ένδοξης πορείας του Γάλλου στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα.
Μαθαίνοντας τα κατατόπια
Η πρώτη χρονιά του Prost στη Formula 1 σημαδεύτηκε από αρκετά ατυχήματα και εγκαταλείψεις, ενώ σε δύο περιπτώσεις ο Γάλλος βγήκε από το μονοθέσιο τραυματισμένος, τη μία με σπασμένο καρπό και τη δεύτερη με διάσειση. ΠαρΆ όλΆ αυτά εντυπωσιάζει καθώς τερματίζει στην έκτη θέση στον πρώτο του αγώνα, σημειώνοντας έναν βαθμό, και τελειώνει τη χρονιά στη 15η θέση. Η μειωμένη αξιοπιστία και το γεγονός ότι οι σχέσεις του με την ομάδα δεν ήταν και οι καλύτερες τον αναγκάζουν να «σπάσει» το διετές συμβόλαιο του με κατεύθυνση τη Renault.
http://www.msfree.gr/newphotos/prost02.jpg
Για πρώτη φορά στη Formula 1 το 1980 με McLaren. Προσέξτε το κατάλευκο κράνος!
Στα τρία χρόνια στην ομάδα του Γάλλου κατασκευαστή καταφέρνει να εδραιώσει το όνομά του, μην αποφεύγοντας, όμως, τις τριβές με τη διοίκηση αλλά και τον Rene Arnoux, ομόσταυλό του για τα δύο πρώτα χρόνια. Το γεγονός ότι ήταν κατά πολύ ταχύτερος του πεπειραμένου Arnoux από τη στιγμή που μπήκε στο μονοθέσιο αλλά και η αθέτηση μίας άτυπης συμφωνίας από τον δεύτερο, στο Γαλλικό Grand Prix του 1982, η οποία αφορούσε την υποστήριξη του Prost, οδήγησαν σε πολύ τεταμένες σχέσεις μεταξύ τους. Ταυτόχρονα, παρά το εξαιρετικά ανταγωνιστικό μονοθέσιο, δεν καταφέρνει να κερδίσει κάποιον τίτλο και κατηγορεί την ομάδα του για συντηρητική στάση στον τομέα της εξέλιξης, γεγονός που θα τον μετατρέψει σε αποδιοπομπαίο τράγο στο τέλος του 1983, οπότε φεύγει από τη Renault.
http://www.msfree.gr/newphotos/prost03.jpg
Πίσω κίνηση από υπετροφοδοτούμενο κινητήρα στη βροχή, με τον Alain Prost στο τιμόνι
Βέβαια, τα τρία αυτά χρόνια δεν είχαν μόνο εντάσεις αλλά και πολλές επιτυχίες, καθώς ο Alain Prost τερματίζει πρώτος στο Γαλλικό Grand Prix του 1981, ενώ παίρνει άλλες δύο νίκες την ίδια χρονιά. Εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι τη συγκεκριμένη χρονιά τερμάτισε σε μόλις έξι από τους δεκαπέντε αγώνες αλλά σε όλους ήταν στο πόντιουμ! Οι επιτυχίες συνεχίστηκαν το 1982 με ακόμα δύο νίκες, αλλά το μεγάλο «άλμα» έγινε την τελευταία του χρονιά στη Renault, όπου οδηγώντας την RE40, χάνει τον τίτλο στο νήμα από τον Nelson Piquet, καθώς εγκαταλείπει στον τελευταίο αγώνα στη Νότια Αφρική.
Η επιστροφή στη McLaren και ο θρίαμβος
Παρά την απώλεια του τίτλου, έχει δημιουργήσει ήδη ένα πολύ σεβαστό όνομα με τα επιτεύγματά του στα τέσσερα χρόνια που βρίσκεται στη Formula 1 και έτσι έχει στα χέρια του ξανά αρκετές προτάσεις. Λες και δεν έχει κλείσει τον κύκλο που άνοιξε στην McLaren, αποφασίζει να επιστρέψει στη βρετανική ομάδα για να συνεχίσει το έργο του. Σε μία εκπληκτικά ανταγωνιστική χρονιά χάνει τον τίτλο από τον ομόσταυλό του, Niki Lauda, με την ελάχιστη διαφορά του μισού βαθμού! Μάλιστα, θα είχε τον πρώτο λόγο σε ενδεχόμενη ισοβαθμία καθώς είχε κερδίσει επτά αγώνες έναντι πέντε του Αυστριακού, αλλά ας όψεται η διακοπή του Grand Prix του Μονακό λόγω της καταρακτώδους βροχής, η οποία έδωσε τους... μισούς βαθμούς στους έξι πρώτους.
Η ώρα της αναμονής για τον πρώτο παγκόσμιο τίτλο έφτασε στο τέλος της το 1985. Κερδίζει σε πέντε αγώνες, ενώ αποκλείεται και από τον νικηφόρο αγώνα του Αγίου Μαρίνου, λόγω παράνομου βάρους και χρίζεται Παγκόσμιος Πρωταθλητής για πρώτη φορά στην καριέρα του. Υψώνει τον πατριωτισμό των Γάλλων, καθώς γίνεται ο πρώτος και μοναδικός μέχρι σήμερα συμπατριώτης τους ο οποίος κατακτά τη συγκεκριμένη διάκριση, γεγονός που οδηγεί την κυβέρνηση της χώρας του στην απόφαση να τον κάνει μέλος της Λεγεώνας της Τιμής. Την επόμενη χρονιά επαναλαμβάνει την επιτυχία του, αλλά αυτή τη φορά πιο δύσκολα και, ίσως, λίγο τυχερά καθώς τα λάθη και τα προβλήματα στον τελευταίο αγώνα της Αυστραλίας από την ομάδα της Williams δίνουν στον Prost την ευκαιρία να διατηρήσει τον αριθμό ένα στο ρύγχος του μονοθεσίου του για μία ακόμα χρονιά.
Το 1987 είναι μία μέτρια χρονιά, από πλευράς αποτελεσμάτων, καθώς δεν μπορεί να ανταγωνιστεί τις Williams των Piquet και Mansell. ΠαρΆ όλΆ αυτά κερδίζει τρεις φορές και σπάει το ρεκόρ του Jackie Stewart για τις περισσότερες νίκες, φτάνοντας στον αριθμό 28.
Η μεγάλη κόντρα
Είναι φυσιολογικό πως κάθε μεγάλη προσωπικότητα βρίσκει τη Νέμεσή της, της οποίας πρέπει να επιβληθεί για να έρθει στην τελική κάθαρση. Όχι, δεν αναφερόμαστε σε κάποια αρχαία τραγωδία, αν και η αντιπαράθεση του Alain Prost με τον Ayrton Senna έχει σίγουρα αρκετά στοιχεία τα οποία βρίσκουν αναλογίες στα έργα των αρχαίων ημών προγόνων. Πολλά κείμενα έχουν γραφτεί για τις επικές τους μάχες, τόσο τη διετία 1988-89 όταν βρέθηκαν ομόσταυλοι στην ομάδα της McLaren, όσο και στη συνέχεια, όταν ο Prost αποφάσισε να αποχωρήσει από αυτήν.
http://www.msfree.gr/newphotos/prost05a.jpg
Μία ομάδα ενωμένη στην Αυστραλία του 1988
Ένα είναι σίγουρο: το κλίμα στα pit της βρετανικής ομάδας θα έπρεπε να μυρίζει μπαρούτι από μακρυά καθώς δύο από τα μεγαλύτερα ονόματα της ιστορίας της Formula 1 βρέθηκαν αντιμέτωπα σε μία ονειρική εποχή για τους θεατές και εξαιρετικά αγχωδη για τον Ron Dennis. Αυτή η αντιπαράθεση οδήγησε τη βρετανική ομάδα στο ρεκόρ του 1988, καθώς τα μονοθέσιά της κέρδισαν τους 15 από τους 16 αγώνες, τερματίζοντας, μάλιστα, τους δέκα από αυτούς στις πρώτες δύο θέσεις. Συνολικά, ο Alain Prost συγκεντρώνει έντεκα βαθμούς περισσότερους από τον Ayrton Senna, αλλά ο δεύτερος χρίζεται Παγκόσμιος Πρωταθλητής λόγω του ότι στην τελική βαθμολογία προσμετρούνται τα έντεκα καλύτερα αποτελέσματα.
Αν η πρώτη τους χρονιά στην ίδια ομάδα χαρακτηρίστηκε από ευγενή άμιλλα στην πίστα και αμοιβαίο σεβασμό εκτός αυτής, στη δεύτερη η κατάσταση άλλαξε άρδην και καθώς η χρονιά πλησίαζε στο τέλος της, όλοι φοβούνται τα χειρότερα. Τα οποία, τελικά, δεν αποφεύγονται και έτσι όλοι γίνονται μάρτυρες της κόντρας τους στον αγώνα της Ιαπωνίας. Η ιστορία είναι, λίγο πολύ, γνωστή: ο Senna προσπαθεί να προσπεράσει, αλλά ο Prost του κλείνει τον δρόμο με αποτέλεσμα οι δυό τους να βγουν εκτός. Όμως, ο Βραζιλιάνος συνεχίζει, κερδίζει, αλλά οι κριτές τον αποκλείουν επειδή έλαβε εξωτερική βοήθεια. Ο Alain Prost κατακτά το τρίτο του Παγκόσμιο Πρωτάθλημα, ξανά με McLaren, αλλά το γυαλί έχει ραγίσει για τα καλά και το τέλος της χρονιάς τον βρίσκει εκτός ομάδας, με προορισμό τη Ferrari.
Το κύκνειο άσμα
Το 1990, η Ferrari προσπαθούσε να επανακτήσει τα ηνία της κορυφής και στα μονοθέσιά της είχε τους Alain Prost και Nigel Mansell, ένα από τα καλύτερα οδηγικά δίδυμα της εποχής. Ο Prost ανέλαβε το φορτίο του πρώτου οδηγού, καθΆ ότι ενεργός Παγκόσμιος Πρωταθλητής, κερδίζοντας πέντε αγώνες στην προσπάθειά του να φέρει τον τίτλο στη Ferrari. Μεγάλος του αντίπαλος, ποιος άλλος, ο Ayrton Senna με τη McLaren. Τα πάντα θα κρίνονταν στον τελευταίο αγώνα της Ιαπωνίας και όσοι θυμήθηκαν την αντιπαράθεση της προηγούμενης χρονιάς δικαιώθηκαν, καθώς ο Βραζιλιάνος έκλεισε εσκεμμένα τον Γάλλο στην πρώτη στροφή και εγκατέλειψαν αμφότεροι, με τον τίτλο να καταλήγει στον πιλότο της McLaren. Όπως ήταν φυσικό, οι βαριές δηλώσεις συνεχίστηκαν για αρκετό καιρό όπου οι δύο αστέρες ανέβασαν τον πήχυ της αντιπαράθεσης στο μέγιστο βαθμό.
http://www.msfree.gr/newphotos/prost07.jpg
Παρά τις προσπάθειές του ο Prost δεν μπόρεσε να φέρει τον πολυπόθητο τίτλο στη Ferrari και έφυγε απογοητευμένος λόγω της κακής απόδοσης του 1991
Ο Mansell εγκατέλειψε τη Ferrari στο τέλος του 1990, λόγω των κακών σχέσεων του με τον Prost, και τη θέση του πήρε ο ανερχόμενος αστέρας Jean Alesi. Αυτή ήταν μία μέτρια χρονιά για τον Prost και τη Ferrari, καθώς το σασί δεν μπορούσε να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του ανταγωνισμού και όταν ο Γάλλος το χαρακτήρισε απαξιωτικά «φορτηγό» απολύθηκε, κλείνοντας και αυτό το κεφάλαιο. Χωρίς κάποια προσφορά στα χέρια του, αποφάσισε να μείνει εκτός δράσης για το 1992 και να αναλάβει ρόλο σχολιαστή αγώνων στη γαλλική τηλεόραση.
http://www.youtube.com/watch?v=riKUnVa7bNo&feature=player_embedded
Ένα αφιέρωμα από ολόκληρη την καριέρα του Alain Prost στη Formula 1
Η τελευταία χρονιά του Alain Prost στη θέση πιλότου ήρθε το 1993, όταν ο Sir Frank Williams του έκανε πρόταση να οδηγήσει για την τότε κραταιά ομάδα του. Ο Nigel Mansell αποφάσισε να μην περάσει για δεύτερη φορά τα ίδια και εγκατέλειψε τη Formula 1 για να πάει στο πρωτάθλημα CART, ενώ το συμβόλαιο του Γάλλου απέκλειε την παρουσία του Senna στο δεύτερο μονοθέσιο, μετατρέποντάς τον σε απόλυτο άρχοντα της ομάδας. Κατακτά τον τέταρτο τίτλο της καριέρας του με τον πιο εύκολο τρόπο, καθώς η Williams FW15C δεν δείχνει να ιδρώνει ιδιαίτερα από τον ανταγωνισμό. Έτσι, τελειώνει οριστικά την καριέρα του με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Η ζωή εκτός κόκπιτ
Όταν όλη η ζωή σου είναι οι αγώνες, δεν σταματάς να ασχολείσαι όταν κρεμάς τα γάντια σου. Έτσι και ο Alain Prost συνέχισε σαν σύμβουλος στην πρώτη του ομάδα, τη McLaren, συνέχισε να σχολιάζει για τη γαλλική τηλεόραση και αγωνίστηκε σε αγώνες ποδηλασίας. Όμως, η σκέψη του ήταν αλλού. Από τα τέλη της δεκαετίας του 1980 είχε σκεφτεί να δημιουργήσει τη δικιά του ομάδα στη Formula 1, αλλά δεν του είχε δοθεί η ευκαιρία καθώς οι συνθήκες δεν ήταν πάντα οι καλύτερες. Τελικά, το 1997 αγόρασε την ομάδα της Ligier από τον Flavio Briatore και την μετονόμασε σε Prost Grand Prix. Με κινητήρες Peugeot και πιλότο τον Oliver Panis άρχισε να δημιουργεί μία εξΆ ολοκλήρου γαλλική ομάδα, θυμίζοντας τα χρόνια που ο ίδιος οδηγούσε για τη Renault.
Η προσπάθεια φαινόταν να πηγαίνει καλά, αλλά το ατύχημα του Olivier Panis στον Καναδά σήμανε την πτώση στην απόδοση της ομάδας, καθώς οι επόμενες χρονιές αποδείχτηκαν καταστροφικές για τον Alain Prost. Η ομάδα χρεωκόπησε το 2002 με χρέη πέραν των 30 εκατομυρίων δολαρίων. Μετά και από αυτή την περιπέτεια, ο Γάλλος αποσύρθηκε για να περάσει περισσότερο χρόνο με την οικογένειά του και αγωνίζεται μόνο στους φημισμένους αγώνες στον πάγο με το όνομα Andros Trophy, όπου κέρδισε δύο τίτλους.
Ζωή χωρίς συμβιβασμούς
Σίγουρα το όνομα Alain Prost θα μείνει στην ιστορία για κάτι παραπάνω από τα επιτεύγματα μέσα στις πίστες. Ο Γάλλος είναι ένας από τους ανθρώπους που δεν ανέχτηκε τίποτα λιγότερο από αυτό που πραγματικά ήθελε. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι τέσσερις φορές αποχώρησε μέσα σε βαρύ κλίμα από τις ομάδες του και την πέμπτη εγκατέλειψε τη Formula 1, ενώ χρειάζεται αρκετός χώρος για να καταγραφούν όλα τα επεισόδια της κόντρας του με τον Ayrton Senna.
Ίσως να μην ήταν ο απόλυτος χαρακτήρας του ή η εγκεφαλική προσέγγιση των αγώνων, εξΆ ου και το ψευδώνυμο «Κύριος Καθηγητής», αλλά το τεράστιο ταλέντο που τον έφερε στη κορυφή από την αρχή της καριέρας του. ¶λλωστε, από τους δεκατρείς ομόσταυλούς του, μόνο οι δύο κατάφεραν να συγκεντρώσουν περισσότερους βαθμούς από τον ίδιο σε μία χρονιά, με τον John Watson το 1980 να τον ξεπερνά για ένα βαθμό και τον Niki Lauda το 1984 για... μισό!
Ο Alain Prost ήθελε και πέτυχε τα πάντα! ¶λλωστε, κανένας δεν βρέθηκε στην κορυφή χωρίς θυσίες και κόπο, απλά ο Γάλλος δεν χαρίστηκε σε κανέναν και για κανένα λόγο. Δεν είχε σημασία ποιο ήταν το όνομα, η θέση ή η ιδιότητά του, αλλά το κατά πόσο οι αποφάσεις του βοηθούσαν τον Prost. Και όταν αυτό συνέβαινε, οι επιτυχίες ήταν το πιο εύκολο πράγμα του κόσμου...
Η καριέρα του Alain Prost στη Formula 1
Έτος
Ομάδα
(Μονοθέσιο)
Αγώνες
Νίκες
Pole
Positions
Βαθμοί
Θέση
1980
Marlboro Team McLaren
McLaren M29B - Ford Cosworth DFV
2
0
0
5
16ος
McLaren M29C - Ford Cosworth DFV
6
0
0
McLaren M30 - Ford Cosworth DFV
3
0
0
1981
Equipe Renault Elf
Renault RE20B
5
0
0
43
5ος
Renault RE30
10
3
2
1982
Equipe Renault Elf
Renault RE30B
16
2
5
34
4ος
1983
Equipe Renault Elf
Renault RE30C
1
0
0
57
2ος
Renault RE40
14
4
3
1984
Marlboro McLaren International
McLaren MP4/2 - TAG V6
16
7
3
71,5
2ος
1985
Marlboro McLaren International
McLaren MP4/2B - TAG V6
16
5
2
73
1ος
1986
Marlboro McLaren International
McLaren MP4/2C - TAG V6
16
4
1
72
1ος
1987
Marlboro McLaren International
McLaren MP4/3 - TAG V6
16
3
0
46
4ος
1988
Honda Marlboro McLaren
McLaren MP4/4 - Honda V6
16
7
2
87
2ος
1989
Honda Marlboro McLaren
McLaren MP4/5 - Honda V10
16
4
2
76
1ος
1990
Scuderia Ferrari
Ferrari 641
4
1
0
71
2ος
Ferrari 641/2
12
4
0
1991
Scuderia Ferrari
Ferrari 642
5
0
0
34
5ος
Ferrari 643
9
0
0
1993
Cannon Williams Renault
Williams FW15C - Renault V10
16
7
13
99
1ος
ΣΥΝΟΛΟ:
199
51
33
798,5
http://www.msfree.gr/ms.php?id=4262
Ο «κύριος Καθηγητής» κατέκτησε τέσσερα Παγκόσμια Πρωταθλήματα και την έβδομη θέση στη λίστα του MSFREE
4 τίτλοι, 51 νίκες σε 199 Grand Prix και 33 Pole Position σε δεκατρία χρόνια συμμετοχής στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Formula 1. Όχι και άσχημα για κάποιον που πέρασε τα παιδικά του χρόνια σε αλάνες, κλοτσώντας μία μπάλα, ονειρευόμενος μία καριέρα ποδοσφαιριστή. Το πλήρες όνομα του κυρίου; Alain Marie Pascal Prost.
¶γριο Νιάτο
Ο Alain Prost γεννήθηκε στις 24 Φεβρουαρίου 1955 στη πολη Lorette της κεντρικής Γαλλίας. Ο πατέρας του ήταν κατασκευαστής επίπλων κουζίνας και αντιλήφθηκε γρήγορα ότι είχε έναν υπερκινητικό γιό ο οποίος, μοιραία, ασχολήθηκε με τα αθλήματα για να διοχετεύσει την παραπάνω ενέργεια. Ο μικρός το δέμας Alain ασχολήθηκε με την πάλη, τα πατίνια και το ποδόσφαιρο, το οποίο αποτέλεσε τη μεγάλη του αγάπη καθώς αποτέλεσε τον πρώτο του επαγγελματικό προορισμό. Όλα αυτά μέχρι το 1969, καθώς στις οικογενειακές καλοκαιρινές διακοπές των 14 του χρόνων έπιασε στα χέρια του για πρώτη φορά καρτ.
http://www.youtube.com/watch?v=zDtNS65S6S0&feature=player_embedded
Η αγωνιστική ιστορία του Alain Prost, με εικόνες και από τα χρόνια των καρτ
Αυτό ήταν, το ζιζάνιο κόλλησε γρήγορα στον Γάλλο, ο οποίος βρήκε το νέο του πάθος και άρχισε να συμμετέχει σε αγώνες όπου διέπρεπε εις βάρος των αντιπάλων του. Το 1974, σε ηλικία 19 ετών, αφήνει το σχολείο και τις σπουδές του για να μπορέσει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις των αγώνων, χρηματοδοτώντας τις προσπάθειες του ασκώντας δουλειά μηχανικού, ενώ ταυτόχρονα εμπορευόταν καρτ.
Τα άγουρα χρόνια
Το «δώρο» του για την κατάκτηση του Γαλλικού Πρωταθλήματος Καρτ το 1975 ήταν ο προβιβασμός στη Formula Renault της επόμενης χρονιάς. Παραμένει για δύο χρόνια εκεί όπου χρίζεται ισάριθμες φορές πρωταθλητής, πριν συνεχίζει τη συγκομιδή τίτλων στα μονοθέσια Formula 3, όπου το 1978 και το 1979 κατακτά το Γαλλικό και το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα. Η άνοδος της φήμης του στους κόλπους του μηχανοκίνητου αθλητισμού ήταν ραγδαία καθώς το παλμαρέ του πλούτιζε από νίκες και πρωταθλήματα, ενώ το ταλέντο του φαινόταν να μη χρειάζεται ιδιαίτερης επεξεργασίας, καθώς απέδιδε τα μέγιστα στη πίστα άμεσα, χωρίς να χρειάζεται χρόνος προσαρμογής.
Ήδη, λοιπόν, ο Prost βρισκόταν σε πολλές λίστες αφεντικών της Formula 1, αλλά ο ίδιος δεν ήθελε να βιαστεί και έτσι , αφού σκέφτηκε αρκετά, αποφάσισε να υπογράψει στην ομάδα της McLaren για το 1980. Νωρίτερα, είχε αρνηθεί την προσφορά της ομάδας να αγωνιστεί στον τελευταίο αγώνα του 1979 με ένα τρίτο μονοθέσιο καθώς πίστευε ότι αυτή η κίνηση δεν θα ωφελούσε ουσιαστικά κανέναν από τους δύο. Αυτή θα ήταν η αρχή της ένδοξης πορείας του Γάλλου στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα.
Μαθαίνοντας τα κατατόπια
Η πρώτη χρονιά του Prost στη Formula 1 σημαδεύτηκε από αρκετά ατυχήματα και εγκαταλείψεις, ενώ σε δύο περιπτώσεις ο Γάλλος βγήκε από το μονοθέσιο τραυματισμένος, τη μία με σπασμένο καρπό και τη δεύτερη με διάσειση. ΠαρΆ όλΆ αυτά εντυπωσιάζει καθώς τερματίζει στην έκτη θέση στον πρώτο του αγώνα, σημειώνοντας έναν βαθμό, και τελειώνει τη χρονιά στη 15η θέση. Η μειωμένη αξιοπιστία και το γεγονός ότι οι σχέσεις του με την ομάδα δεν ήταν και οι καλύτερες τον αναγκάζουν να «σπάσει» το διετές συμβόλαιο του με κατεύθυνση τη Renault.
http://www.msfree.gr/newphotos/prost02.jpg
Για πρώτη φορά στη Formula 1 το 1980 με McLaren. Προσέξτε το κατάλευκο κράνος!
Στα τρία χρόνια στην ομάδα του Γάλλου κατασκευαστή καταφέρνει να εδραιώσει το όνομά του, μην αποφεύγοντας, όμως, τις τριβές με τη διοίκηση αλλά και τον Rene Arnoux, ομόσταυλό του για τα δύο πρώτα χρόνια. Το γεγονός ότι ήταν κατά πολύ ταχύτερος του πεπειραμένου Arnoux από τη στιγμή που μπήκε στο μονοθέσιο αλλά και η αθέτηση μίας άτυπης συμφωνίας από τον δεύτερο, στο Γαλλικό Grand Prix του 1982, η οποία αφορούσε την υποστήριξη του Prost, οδήγησαν σε πολύ τεταμένες σχέσεις μεταξύ τους. Ταυτόχρονα, παρά το εξαιρετικά ανταγωνιστικό μονοθέσιο, δεν καταφέρνει να κερδίσει κάποιον τίτλο και κατηγορεί την ομάδα του για συντηρητική στάση στον τομέα της εξέλιξης, γεγονός που θα τον μετατρέψει σε αποδιοπομπαίο τράγο στο τέλος του 1983, οπότε φεύγει από τη Renault.
http://www.msfree.gr/newphotos/prost03.jpg
Πίσω κίνηση από υπετροφοδοτούμενο κινητήρα στη βροχή, με τον Alain Prost στο τιμόνι
Βέβαια, τα τρία αυτά χρόνια δεν είχαν μόνο εντάσεις αλλά και πολλές επιτυχίες, καθώς ο Alain Prost τερματίζει πρώτος στο Γαλλικό Grand Prix του 1981, ενώ παίρνει άλλες δύο νίκες την ίδια χρονιά. Εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι τη συγκεκριμένη χρονιά τερμάτισε σε μόλις έξι από τους δεκαπέντε αγώνες αλλά σε όλους ήταν στο πόντιουμ! Οι επιτυχίες συνεχίστηκαν το 1982 με ακόμα δύο νίκες, αλλά το μεγάλο «άλμα» έγινε την τελευταία του χρονιά στη Renault, όπου οδηγώντας την RE40, χάνει τον τίτλο στο νήμα από τον Nelson Piquet, καθώς εγκαταλείπει στον τελευταίο αγώνα στη Νότια Αφρική.
Η επιστροφή στη McLaren και ο θρίαμβος
Παρά την απώλεια του τίτλου, έχει δημιουργήσει ήδη ένα πολύ σεβαστό όνομα με τα επιτεύγματά του στα τέσσερα χρόνια που βρίσκεται στη Formula 1 και έτσι έχει στα χέρια του ξανά αρκετές προτάσεις. Λες και δεν έχει κλείσει τον κύκλο που άνοιξε στην McLaren, αποφασίζει να επιστρέψει στη βρετανική ομάδα για να συνεχίσει το έργο του. Σε μία εκπληκτικά ανταγωνιστική χρονιά χάνει τον τίτλο από τον ομόσταυλό του, Niki Lauda, με την ελάχιστη διαφορά του μισού βαθμού! Μάλιστα, θα είχε τον πρώτο λόγο σε ενδεχόμενη ισοβαθμία καθώς είχε κερδίσει επτά αγώνες έναντι πέντε του Αυστριακού, αλλά ας όψεται η διακοπή του Grand Prix του Μονακό λόγω της καταρακτώδους βροχής, η οποία έδωσε τους... μισούς βαθμούς στους έξι πρώτους.
Η ώρα της αναμονής για τον πρώτο παγκόσμιο τίτλο έφτασε στο τέλος της το 1985. Κερδίζει σε πέντε αγώνες, ενώ αποκλείεται και από τον νικηφόρο αγώνα του Αγίου Μαρίνου, λόγω παράνομου βάρους και χρίζεται Παγκόσμιος Πρωταθλητής για πρώτη φορά στην καριέρα του. Υψώνει τον πατριωτισμό των Γάλλων, καθώς γίνεται ο πρώτος και μοναδικός μέχρι σήμερα συμπατριώτης τους ο οποίος κατακτά τη συγκεκριμένη διάκριση, γεγονός που οδηγεί την κυβέρνηση της χώρας του στην απόφαση να τον κάνει μέλος της Λεγεώνας της Τιμής. Την επόμενη χρονιά επαναλαμβάνει την επιτυχία του, αλλά αυτή τη φορά πιο δύσκολα και, ίσως, λίγο τυχερά καθώς τα λάθη και τα προβλήματα στον τελευταίο αγώνα της Αυστραλίας από την ομάδα της Williams δίνουν στον Prost την ευκαιρία να διατηρήσει τον αριθμό ένα στο ρύγχος του μονοθεσίου του για μία ακόμα χρονιά.
Το 1987 είναι μία μέτρια χρονιά, από πλευράς αποτελεσμάτων, καθώς δεν μπορεί να ανταγωνιστεί τις Williams των Piquet και Mansell. ΠαρΆ όλΆ αυτά κερδίζει τρεις φορές και σπάει το ρεκόρ του Jackie Stewart για τις περισσότερες νίκες, φτάνοντας στον αριθμό 28.
Η μεγάλη κόντρα
Είναι φυσιολογικό πως κάθε μεγάλη προσωπικότητα βρίσκει τη Νέμεσή της, της οποίας πρέπει να επιβληθεί για να έρθει στην τελική κάθαρση. Όχι, δεν αναφερόμαστε σε κάποια αρχαία τραγωδία, αν και η αντιπαράθεση του Alain Prost με τον Ayrton Senna έχει σίγουρα αρκετά στοιχεία τα οποία βρίσκουν αναλογίες στα έργα των αρχαίων ημών προγόνων. Πολλά κείμενα έχουν γραφτεί για τις επικές τους μάχες, τόσο τη διετία 1988-89 όταν βρέθηκαν ομόσταυλοι στην ομάδα της McLaren, όσο και στη συνέχεια, όταν ο Prost αποφάσισε να αποχωρήσει από αυτήν.
http://www.msfree.gr/newphotos/prost05a.jpg
Μία ομάδα ενωμένη στην Αυστραλία του 1988
Ένα είναι σίγουρο: το κλίμα στα pit της βρετανικής ομάδας θα έπρεπε να μυρίζει μπαρούτι από μακρυά καθώς δύο από τα μεγαλύτερα ονόματα της ιστορίας της Formula 1 βρέθηκαν αντιμέτωπα σε μία ονειρική εποχή για τους θεατές και εξαιρετικά αγχωδη για τον Ron Dennis. Αυτή η αντιπαράθεση οδήγησε τη βρετανική ομάδα στο ρεκόρ του 1988, καθώς τα μονοθέσιά της κέρδισαν τους 15 από τους 16 αγώνες, τερματίζοντας, μάλιστα, τους δέκα από αυτούς στις πρώτες δύο θέσεις. Συνολικά, ο Alain Prost συγκεντρώνει έντεκα βαθμούς περισσότερους από τον Ayrton Senna, αλλά ο δεύτερος χρίζεται Παγκόσμιος Πρωταθλητής λόγω του ότι στην τελική βαθμολογία προσμετρούνται τα έντεκα καλύτερα αποτελέσματα.
Αν η πρώτη τους χρονιά στην ίδια ομάδα χαρακτηρίστηκε από ευγενή άμιλλα στην πίστα και αμοιβαίο σεβασμό εκτός αυτής, στη δεύτερη η κατάσταση άλλαξε άρδην και καθώς η χρονιά πλησίαζε στο τέλος της, όλοι φοβούνται τα χειρότερα. Τα οποία, τελικά, δεν αποφεύγονται και έτσι όλοι γίνονται μάρτυρες της κόντρας τους στον αγώνα της Ιαπωνίας. Η ιστορία είναι, λίγο πολύ, γνωστή: ο Senna προσπαθεί να προσπεράσει, αλλά ο Prost του κλείνει τον δρόμο με αποτέλεσμα οι δυό τους να βγουν εκτός. Όμως, ο Βραζιλιάνος συνεχίζει, κερδίζει, αλλά οι κριτές τον αποκλείουν επειδή έλαβε εξωτερική βοήθεια. Ο Alain Prost κατακτά το τρίτο του Παγκόσμιο Πρωτάθλημα, ξανά με McLaren, αλλά το γυαλί έχει ραγίσει για τα καλά και το τέλος της χρονιάς τον βρίσκει εκτός ομάδας, με προορισμό τη Ferrari.
Το κύκνειο άσμα
Το 1990, η Ferrari προσπαθούσε να επανακτήσει τα ηνία της κορυφής και στα μονοθέσιά της είχε τους Alain Prost και Nigel Mansell, ένα από τα καλύτερα οδηγικά δίδυμα της εποχής. Ο Prost ανέλαβε το φορτίο του πρώτου οδηγού, καθΆ ότι ενεργός Παγκόσμιος Πρωταθλητής, κερδίζοντας πέντε αγώνες στην προσπάθειά του να φέρει τον τίτλο στη Ferrari. Μεγάλος του αντίπαλος, ποιος άλλος, ο Ayrton Senna με τη McLaren. Τα πάντα θα κρίνονταν στον τελευταίο αγώνα της Ιαπωνίας και όσοι θυμήθηκαν την αντιπαράθεση της προηγούμενης χρονιάς δικαιώθηκαν, καθώς ο Βραζιλιάνος έκλεισε εσκεμμένα τον Γάλλο στην πρώτη στροφή και εγκατέλειψαν αμφότεροι, με τον τίτλο να καταλήγει στον πιλότο της McLaren. Όπως ήταν φυσικό, οι βαριές δηλώσεις συνεχίστηκαν για αρκετό καιρό όπου οι δύο αστέρες ανέβασαν τον πήχυ της αντιπαράθεσης στο μέγιστο βαθμό.
http://www.msfree.gr/newphotos/prost07.jpg
Παρά τις προσπάθειές του ο Prost δεν μπόρεσε να φέρει τον πολυπόθητο τίτλο στη Ferrari και έφυγε απογοητευμένος λόγω της κακής απόδοσης του 1991
Ο Mansell εγκατέλειψε τη Ferrari στο τέλος του 1990, λόγω των κακών σχέσεων του με τον Prost, και τη θέση του πήρε ο ανερχόμενος αστέρας Jean Alesi. Αυτή ήταν μία μέτρια χρονιά για τον Prost και τη Ferrari, καθώς το σασί δεν μπορούσε να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του ανταγωνισμού και όταν ο Γάλλος το χαρακτήρισε απαξιωτικά «φορτηγό» απολύθηκε, κλείνοντας και αυτό το κεφάλαιο. Χωρίς κάποια προσφορά στα χέρια του, αποφάσισε να μείνει εκτός δράσης για το 1992 και να αναλάβει ρόλο σχολιαστή αγώνων στη γαλλική τηλεόραση.
http://www.youtube.com/watch?v=riKUnVa7bNo&feature=player_embedded
Ένα αφιέρωμα από ολόκληρη την καριέρα του Alain Prost στη Formula 1
Η τελευταία χρονιά του Alain Prost στη θέση πιλότου ήρθε το 1993, όταν ο Sir Frank Williams του έκανε πρόταση να οδηγήσει για την τότε κραταιά ομάδα του. Ο Nigel Mansell αποφάσισε να μην περάσει για δεύτερη φορά τα ίδια και εγκατέλειψε τη Formula 1 για να πάει στο πρωτάθλημα CART, ενώ το συμβόλαιο του Γάλλου απέκλειε την παρουσία του Senna στο δεύτερο μονοθέσιο, μετατρέποντάς τον σε απόλυτο άρχοντα της ομάδας. Κατακτά τον τέταρτο τίτλο της καριέρας του με τον πιο εύκολο τρόπο, καθώς η Williams FW15C δεν δείχνει να ιδρώνει ιδιαίτερα από τον ανταγωνισμό. Έτσι, τελειώνει οριστικά την καριέρα του με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Η ζωή εκτός κόκπιτ
Όταν όλη η ζωή σου είναι οι αγώνες, δεν σταματάς να ασχολείσαι όταν κρεμάς τα γάντια σου. Έτσι και ο Alain Prost συνέχισε σαν σύμβουλος στην πρώτη του ομάδα, τη McLaren, συνέχισε να σχολιάζει για τη γαλλική τηλεόραση και αγωνίστηκε σε αγώνες ποδηλασίας. Όμως, η σκέψη του ήταν αλλού. Από τα τέλη της δεκαετίας του 1980 είχε σκεφτεί να δημιουργήσει τη δικιά του ομάδα στη Formula 1, αλλά δεν του είχε δοθεί η ευκαιρία καθώς οι συνθήκες δεν ήταν πάντα οι καλύτερες. Τελικά, το 1997 αγόρασε την ομάδα της Ligier από τον Flavio Briatore και την μετονόμασε σε Prost Grand Prix. Με κινητήρες Peugeot και πιλότο τον Oliver Panis άρχισε να δημιουργεί μία εξΆ ολοκλήρου γαλλική ομάδα, θυμίζοντας τα χρόνια που ο ίδιος οδηγούσε για τη Renault.
Η προσπάθεια φαινόταν να πηγαίνει καλά, αλλά το ατύχημα του Olivier Panis στον Καναδά σήμανε την πτώση στην απόδοση της ομάδας, καθώς οι επόμενες χρονιές αποδείχτηκαν καταστροφικές για τον Alain Prost. Η ομάδα χρεωκόπησε το 2002 με χρέη πέραν των 30 εκατομυρίων δολαρίων. Μετά και από αυτή την περιπέτεια, ο Γάλλος αποσύρθηκε για να περάσει περισσότερο χρόνο με την οικογένειά του και αγωνίζεται μόνο στους φημισμένους αγώνες στον πάγο με το όνομα Andros Trophy, όπου κέρδισε δύο τίτλους.
Ζωή χωρίς συμβιβασμούς
Σίγουρα το όνομα Alain Prost θα μείνει στην ιστορία για κάτι παραπάνω από τα επιτεύγματα μέσα στις πίστες. Ο Γάλλος είναι ένας από τους ανθρώπους που δεν ανέχτηκε τίποτα λιγότερο από αυτό που πραγματικά ήθελε. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι τέσσερις φορές αποχώρησε μέσα σε βαρύ κλίμα από τις ομάδες του και την πέμπτη εγκατέλειψε τη Formula 1, ενώ χρειάζεται αρκετός χώρος για να καταγραφούν όλα τα επεισόδια της κόντρας του με τον Ayrton Senna.
Ίσως να μην ήταν ο απόλυτος χαρακτήρας του ή η εγκεφαλική προσέγγιση των αγώνων, εξΆ ου και το ψευδώνυμο «Κύριος Καθηγητής», αλλά το τεράστιο ταλέντο που τον έφερε στη κορυφή από την αρχή της καριέρας του. ¶λλωστε, από τους δεκατρείς ομόσταυλούς του, μόνο οι δύο κατάφεραν να συγκεντρώσουν περισσότερους βαθμούς από τον ίδιο σε μία χρονιά, με τον John Watson το 1980 να τον ξεπερνά για ένα βαθμό και τον Niki Lauda το 1984 για... μισό!
Ο Alain Prost ήθελε και πέτυχε τα πάντα! ¶λλωστε, κανένας δεν βρέθηκε στην κορυφή χωρίς θυσίες και κόπο, απλά ο Γάλλος δεν χαρίστηκε σε κανέναν και για κανένα λόγο. Δεν είχε σημασία ποιο ήταν το όνομα, η θέση ή η ιδιότητά του, αλλά το κατά πόσο οι αποφάσεις του βοηθούσαν τον Prost. Και όταν αυτό συνέβαινε, οι επιτυχίες ήταν το πιο εύκολο πράγμα του κόσμου...
Η καριέρα του Alain Prost στη Formula 1
Έτος
Ομάδα
(Μονοθέσιο)
Αγώνες
Νίκες
Pole
Positions
Βαθμοί
Θέση
1980
Marlboro Team McLaren
McLaren M29B - Ford Cosworth DFV
2
0
0
5
16ος
McLaren M29C - Ford Cosworth DFV
6
0
0
McLaren M30 - Ford Cosworth DFV
3
0
0
1981
Equipe Renault Elf
Renault RE20B
5
0
0
43
5ος
Renault RE30
10
3
2
1982
Equipe Renault Elf
Renault RE30B
16
2
5
34
4ος
1983
Equipe Renault Elf
Renault RE30C
1
0
0
57
2ος
Renault RE40
14
4
3
1984
Marlboro McLaren International
McLaren MP4/2 - TAG V6
16
7
3
71,5
2ος
1985
Marlboro McLaren International
McLaren MP4/2B - TAG V6
16
5
2
73
1ος
1986
Marlboro McLaren International
McLaren MP4/2C - TAG V6
16
4
1
72
1ος
1987
Marlboro McLaren International
McLaren MP4/3 - TAG V6
16
3
0
46
4ος
1988
Honda Marlboro McLaren
McLaren MP4/4 - Honda V6
16
7
2
87
2ος
1989
Honda Marlboro McLaren
McLaren MP4/5 - Honda V10
16
4
2
76
1ος
1990
Scuderia Ferrari
Ferrari 641
4
1
0
71
2ος
Ferrari 641/2
12
4
0
1991
Scuderia Ferrari
Ferrari 642
5
0
0
34
5ος
Ferrari 643
9
0
0
1993
Cannon Williams Renault
Williams FW15C - Renault V10
16
7
13
99
1ος
ΣΥΝΟΛΟ:
199
51
33
798,5
http://www.msfree.gr/ms.php?id=4262