PDA

Επιστροφή στο Forum : Γενικές γνώσεις, από αρθρα υγραεριοκίνησης.


Harisp
11-10-11, 10:04
Πληροφορίες από άρθρα, που νομίζω ότι θα βοηθήσουν ολοκληρωμένα, τους αναγνώστες που δεν γνωρίζουν για την υγραεριοκίνηση.
Ελπίζω να καλύψω απορίες.

Βασικά χαρακτηριστικά του υγραερίου:
• Είναι άοσμο και άχρωμο, ωστόσο ενισχύεται με συγκεκριμένες οσμογενείς ουσίες, προκειμένου να γίνεται αντιληπτή πιθανή διαρροή του.
• Έχει υψηλή περιεκτικότητα σε οκτάνια (περίπου 110).
• Η χημική του σύσταση αποτελείται από δύο υγρονάνθρακες, το προπάνιο και το βουτάνιο.
• Έχει υψηλή θερμοκρασία ανάφλεξης, 450-510 β. C (έναντι 257 β. C της βενζίνης).
• Δεν περιέχει μόλυβδο και συνεπώς δε βλάπτει τα εσωτερικά μέρη του κινητήρα.
• Στο αυτοκίνητο διοχετεύεται σε συνθήκες πολύ υψηλής πίεσης, η οποία μειώνεται μέσω της εγκατάστασης, όπως θα δούμε και παρακάτω.
Γιατί είναι οικολογικό;
To βασικό πλεονέκτημα του υγραερίου είναι ότι διαθέτει χαμηλή περιεκτικότητα σε διοξείδιο του άνθρακα. Υπολογίζεται λοιπόν, ότι ένας κινητήρας εσωτερικής καύσης που χρησιμοποιεί υγραέριο εκπέμπει περίπου 12% μικρότερες ποσότητες CO2, μέχρι και 80% λιγότερα οξείδια του αζώτου, 20% με 40% λιγότερους υδρογονάνθρακες και αντίστοιχα μειωμένη ποσότητα μονοξειδίου του άνθρακα, σε σύγκριση με το αν η καύση του διενεργούνταν με βενζίνη. Πλεονεκτήματα όμως υπάρχουν και έναντι των πετρελαιοκινητήρων, οι οποίοι εκπέμπουν έως και 95% μεγαλύτερες ποσότητες σωματιδίων.
Eίναι ιδιαίτερα δημοφιλές στην Ευρώπη

Μεγάλο ποσοστό των Ευρωπαίων οδηγών εδώ και πολλά χρόνια προχωρούν σε after market μετατροπές με υγραέριο, προκειμένου να εξοικονομήσει χρήματα. Ενδεικτικά αναφέρουμε, πως στην Ιταλία κυκλοφορούν περίπου 1 εκατομμύριο οχήματα και στο Ηνωμένο Βασίλειο περίπου 40.000 οχήματα. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός, ότι το 90% των Ταξί στην Ιαπωνία χρησιμοποιεί το υγραέριο ως βασικό καύσιμο. Μετατροπή ή εργοστασιακό αυτοκίνητο
Στη χώρα μας σχεδόν όλα τα αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν ως καύσιμο το υγραέριο έχουν περάσει από ειδική μετατροπήσε εξειδικευμένα κέντρα. Βέβαια, αρκετές είναι και οι αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως π.χ. η Opel και η Fiat, που διατηρούν στην γκάμα τους σε όλο τον κόσμο μοντέλα που λειτουργούν είτε με φυσικό αέριο (CNG) είτε με υγραέριο (LPG). Όμως, παρ΄ όλο που αυτά τα αυτοκίνητα μπορούν, βάσει νομοθεσίας, να εισαχθούν κανονικά και στη χώρα μας, αυτό συμβαίνει εξαιρετικά σπάνια ή και καθόλου.

Πώς δουλεύει το σύστημα;
Η πίεση στην οποία βρίσκεται το υγραέριο στο ρεζερβουάρ αρκεί, προκειμένου αυτό να φτάνει στο ρυθμιστή πίεσης ή εξαεριωτή, ο οποίος βρίσκεται στο χώρο του κινητήρα. Αυτός, χρησιμοποιώντας τα ζεστά νερά της μηχανής, μετατρέπει το υγραέριο από υγρή σε αέρια μορφή. Το αέριο διοχετεύεται μέσω ενός σωλήνα στο φίλτρο υγραερίου και έπειτα στην μπεκιέρα, προκειμένου να ψεκαστεί στον κινητήρα, για να γίνει η καύση. Για τον έλεγχο των λειτουργιών αυτών υπεύθυνος είναι ένας ηλεκτρονικός εγκέφαλος, ο οποίος, εφ΄ όσον τίθεται σε λειτουργία, παρακάμπτει το βασικό εγκέφαλο του αυτοκινήτου, λειτουργώντας όμως σε σχέση με την μπεκιέρα στους ίδιους παλμούς. Αυτό σημαίνει ότι δεν μπερδεύει τον εργοστασιακό εγκέφαλο, αλλά ούτε φθείρει και τα εσωτερικά μέρη του κινητήρα. Κατά την εκκίνηση του κινητήρα λοιπόν η λειτουργία γίνεται με βενζίνη και περιμένουμε ώσπου ο δείκτης της θερμοκρασίας του κινητήρα να φτάσει στους 30-40 βαθμούς Κελσίου, προκειμένου είτε μέσω του σχετικού διακόπτη είτε αυτόματα να επιλεγεί το υγραέριο για καύσιμο. Από εκεί και πέρα, τα πάντα λειτουργούν όπως με τη βενζίνη.

Κόστος από 800 ευρώ
Οι μετατροπές αυτές κοστίζουν από περίπου από 800 έως 2.500 ευρώ, ανάλογα και με τον τύπο του κινητήρα (4κύλινδρος, 6κύλινδρος, κ.λπ.). Οι περισσότεροι μετατροπείς χρειάζονται σχεδόν δύο μέρες για να την ολοκληρώσουν, καθώς απαιτείται χαρτογράφηση του πρόσθετου εγκεφάλου με ειδικό λογισμικό αλλά και αρκετές δοκιμές, προκειμένου το αποτέλεσμα να είναι το επιθυμητό.

Εγγύηση 2 ετών
Οι περισσότεροι μετατροπείς δίνουν κατά μέσο όρο δύο χρόνια εγγύηση σε ό,τι αφορά στη δική τους εγκατάσταση και στη λειτουργία της. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός, ότι κάποιοι επίσημοι έμποροι και επισκευαστές αυτοκινήτων αναγνωρίζουν αυτού του είδους τις μετατροπές, δίχως να στερούν από τον πελάτη τους την εργοστασιακή εγγύηση.
Ωστόσο καλό θα είναι και αυτό να το διευκρινίσουμε πριν προχωρήσουμε στη μετατροπή, προκειμένου να είμαστε σίγουροι. Ενδεικτικά αναφέρουμε, ότι η Hyundai δηλώνει επίσημα, πως σε τέτοια περίπτωση η εργοστασιακή εγγύηση συνεχίζει κανονικά, εκτός εάν προκληθεί κάποια βλάβη σε μέρος του αυτοκινήτου, εξαιτίας σφάλματος στην εγκατάσταση του υγραερίου.

ΚΤΕΟ - Γραφειοκρατία - Τέλη
Στον έλεγχο ΚΤΕΟ δε θα αντιμετωπίσουμε κανένα πρόβλημα, εφ΄ όσον η εγκατάσταση πραγματοποιήθηκε σε πιστοποιημένο μετατροπέα. Αφού λοιπόν κάνουμε τη μετατροπή, πρέπει να επισκεφθούμε ένα δημόσιο ΚΤΕΟ, προκειμένου να πάρουμε βεβαίωση, ότι η μετατροπή έγινε σωστά και όλα τα επιπλέον μέρη που τοποθετήθηκαν έχουν πιστοποιηθεί και λειτουργούν σωστά. Εκεί πρέπει να προσκομίσουμε και υπεύθυνη δήλωση του μετατροπέα, τα στοιχεία του οποίου θα διασταυρωθούν με το Υπουργείο, προκειμένου να διαπιστωθεί αν είναι εγκεκριμένος ή όχι. Έπειτα, τη βεβαίωση αυτή πρέπει να την πάμε στο Υπουργείο Μεταφορών, για να αλλάξουμε την άδεια της κυκλοφορίας, η οποία στο εξής, δίπλα στον τύπο του καυσίμου, θα πρέπει να γράφει "υγραέριο", ακριβώς δίπλα από τον κωδικό της βενζίνης.

Η μετατροπή μπορεί να γίνει σχεδόν σε κάθε τύπο βενζινοκίνητου αυτοκινήτου. Είναι σημαντικό, φυσικά, ο άνθρωπος που θα κάνει τη μετατροπή να ξέρει καλά τη δουλειά του, καθώς απαιτoύνται ειδικές και συγκεκριμένες γνώσεις και απόλυτη εξειδίκευση. • Μπεκιέρα
• Ρεζερβουάρ (σε σχήμα ρεζέρβας ή κυλινδρικής μορφής)
• Εγκέφαλος υγραερίου
• Σωληνώσεις και καλωδίωση


Μέριμνα για ασφάλεια
Το υγραέριο από τη φύση του διαθέτει εκρηκτικές ιδιότητες. Σύμφωνα πάντως με τους πιστοποιημένους μετατροπείς,

Ποια είναι τα βασικά μέρη της μετατροπής;
• Ρυθμιστής πίεσης ή εξαεριωτής
• Φίλτρο υγραερίου πρόβλημα έκρηξης ή πυρκαγιάς μετά από αστοχία υλικού ή τρακάρισμα, δεν τίθεται. Το ρεζερβουάρ διαθέτει ειδική βαλβίδα ασφαλείας, η οποία, π.χ. σε περίπτωση φωτιάς από ατύχημα, αποκόπτει την παροχή ρεύματος και υγραερίου στον κινητήρα, αλλά και φροντίζει ώστε το υγραέριο να εκτονώνεται μέσω της βαλβίδας πλήρωσης του ρεζερβουάρ.
Το ρεζερβουάρ του υγραερίου τοποθετείται συνήθως στο πάτωμα του πορτ μπαγκάζ, στο χώρο που καταλαμβάνει η ρεζέρβα (επάνω εικόνα). Η βαλβίδα ασφαλείας στο κέντρο φροντίζει ώστε σε περίπτωση κινδύνου, το υγραέριο να εκτονωθεί στην ατμόσφαιρα, μέσω της βαλβίδας πλήρωσης στη βάση του προφυλακτήρα.

Χρειάζεται Service; H τακτική συντήρηση του συστήματος πραγματοποιείται περίπου κάθε 25.000 χιλιόμετρα και εκτός από ένα γενικό έλεγχο, περιλαμβάνει αλλαγή του φίλτρου υγραερίου, που κοστίζει περίπου 5 με 10 ευρώ.



Το ρεζερβουάρ αποτελείται από ειδικές επενδύσεις, οι οποίες μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν ατσάλι πάχους περίπου 5 χιλιοστών. Ζυγίζει περίπου 30 με 40 κιλά κενό και 55 με 60 κιλά γεμάτο. Yπολογίστε λοιπόν ότι ζυγίζει περίπου όσο ένα παιδί. Πάντως, στις περισσότερες των περιπτώσεων πρέπει να έχουμε υπ΄ όψιν μας, πως το ρεζερβουάρ του υγραερίου θα μας "κλέψει" ίσως και όλο το χώρο της ρεζέρβας ή τουλάχιστον το μισό πορτ μπαγκάζ, ανάλογα με τον τύπο που θα επιλέξουμε.

Μέριμνα για ασφάλεια
Το υγραέριο από τη φύση του διαθέτει εκρηκτικές ιδιότητες. Σύμφωνα πάντως με τους πιστοποιημένους μετατροπείς, πρόβλημα έκρηξης ή πυρκαγιάς μετά από αστοχία υλικού ή τρακάρισμα, δεν τίθεται. Το ρεζερβουάρ διαθέτει ειδική βαλβίδα ασφαλείας, η οποία, π.χ. σε περίπτωση φωτιάς από ατύχημα, αποκόπτει την παροχή ρεύματος και υγραερίου στον κινητήρα, αλλά και φροντίζει ώστε το υγραέριο να εκτονώνεται μέσω της βαλβίδας πλήρωσης του ρεζερβουάρ.


Το ρεζερβουάρ του υγραερίου τοποθετείται συνήθως στο πάτωμα του πορτ μπαγκάζ, στο χώρο που καταλαμβάνει η ρεζέρβα (επάνω εικόνα). Η βαλβίδα ασφαλείας στο κέντρο φροντίζει ώστε σε περίπτωση κινδύνου, το υγραέριο να εκτονωθεί στην ατμόσφαιρα, μέσω της βαλβίδας πλήρωσης στη βάση του προφυλακτήρα.

Βέβαια το αρνητικό σε πρώτη φάση είναι το περιορισμένης έκτασης δίκτυο πρατηρίων που εμπορεύονται το υγραέριο και αυτός είναι ένας βασικός λόγος που αποτρέπει πολλούς από την λύση της υιοθέτησής του. Περιβαλλοντικά οφέλη : όταν καίγεται, το υγραέριο παράγει λιγότερο άνθρακα και τα οξείδια του αζώτου και των άκαυστων υδρογονανθράκων από τη βενζίνη ή ντίζελ, χωρίς να δημιουργηθούν αρωματικοί υδρογονάνθρακες, ή διοξείδιο του θείου. Έχει περίπου 50 τοις εκατό της δυναμικό καταστροφής του όζοντος της βενζίνης, γεγονός που σημαίνει ότι ο παράγοντας ζημίας μειώνεται κατά το ήμισυ. Επιπλέον, το μειωμένο επίπεδο εκπομπής σωματιδίων κατά την καύση συνεπάγεται λιγότερο καπνό, ομίχλη και το νέφος των πόλεων. Στην πραγματικότητα, το υγραεριοκίνητα οχήματα έχουν τη δυνατότητα να ταξιδεύουν στα ιστορικά κέντρα κατά τη διάρκεια της απαγορεύσεις κυκλοφορίας λόγω των επιπέδων ρύπανσης. Μπορείτε ακόμη και να πάτε μια βόλτα πιο ήσυχη: το επίπεδο θορύβου είναι 50% λιγότερο από ό, τι με κινητήρες ντίζελ.

Μεγαλύτερη διάρκεια ζωής του κινητήρα : η ζωή του κινητήρα είναι 50 τοις εκατό περισσότερο. Αυτό ως αποτέλεσμα της μειωμένης τριβής στους κυλίνδρους κατά την κρύα εκκίνηση δεδομένου ότι το υγραέριο δεν πλένει με πετρέλαιο ή βενζίνη τα ανοιχτά τοιχώματα των κυλίνδρων και έτσι και το λάδι έχει μεγαλύτερη διάρκεια ζωής. Επιπλέον, το υγραέριο καίγεται χωρίς να αφήνει υπολείμματα άνθρακα στον κινητήρα που οδηγούν σε πρόωρη φθορά και επεκτείνει τη διάρκεια ζωής του σπινθήρα, τις βαλβίδες τα ελατήρια τα έμβολα και δίνει απεριόριστη ζωή στον καταλύτη και στον λήπτη ΄λ΄.
Επίσης σε κάθε αλλαγή λαδιών θα παρατηρήσουμε ότι τα λάδια είναι καθαρότερα ακριβών λόγο της καθαρότερης και καλύτερης λειτουργίας του κινητήρα!

Η μεγάλη διαθεσιμότητα

Πλέον ο εφοδιασμός με υγραέριο είναι πάρα πολύ εύκολος διότι υπάρχουν πολλά πρατήρια ανεφοδιασμού σε όλη την ευρώπη

Μειονεκτήματα

α).Εάν δεν ρυθμίσουμε σωστά τον κινητήρα και εαν δεν ελέγχουμε ανα τακτά χρονικά διαστήματα (10.00ο χλμ. στα euro4 κάθε 2000-3000 χλμ.) τα συστήματα του υγραερίου υπάρχει περίπτωση για πιθανή αντικατάσταση των βαλβίδων σε ορισμένα παλαιού τύπου αυτοκίνητα (λόγο της μέτριας ποιότητας του υλικού των βαλβίδων) για μια φορά μόνο μετά απο 50.000 χλμ με βαλβίδες καλής ποιότητας υλικού .

Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται για τα συστήματα που ο εγκέφαλός τους δεν είναι EURO (τέταρτης γενιάς και κάτω που δεν συνδέονται μεσω 16pin με τον εγκέφαλο του αυτοκινητου) και επομένως δέν επικοινωνούν με τον εγκέφαλο του αυτοκινήτου και επομένος δέν δέχονται τις διορθώσεις που επιβάλει ο εγκέφαλος του αυτοκινήτου στο μείγμα.
Σε αυτά τα αυτοκίνητα πρέπει να δίνουμε ιδιαίτερη προσοχή και να ελέγχουμε τις ρυθμίσεις κάθε 2000 με 3000 χλμ.
Το παραπάνω πρόβλημα αναστέλλεται με την χρήση λαδιέρας (δεν εξαλείφεται)
Επίσης η εναλλαγή απο υγραέριο σε βενζίνη όταν οδηγουμε μεγάλες αποστάσεις ( ανα 200 -250 χλμ. με υγραέριο να οδηγουμε για 50 χλμ. με βενζίνη) ελαχιστοποιεί το τυχόν πρόβλημα.
Πάντος η αποτελεσματικότερη λύση για μερικά αυτοκίνητα που ενδέχεται να παρουσιάσουν προβλημα είναι η σωστή ρύθμιση του κινητήρα και ο έλεγχος ανά 10.000 χλμ. και η ρύθμιση του διάκενου των βαλβίδων εάν απαιτείται (ετσι ο τεχνικός μπορεί να διαπιστώσει εάν υπάρχει προδιάθεση για πρόβλημα στις βαλβίδες) ( στα 4ης γενιάς τουλάχιστον ανα .2000 με 3.000 χλμ.)
β).Πρόβλημα τροφοδοσίας του συστήματος σε πολύ κρύο περιβάλλον ιδιαίτερα όταν εχουμε σύστημα με μικρό πνεύμονα 80-90 KW.


Επίδοση του οχήματος που κινούνται με υγραέριο

Ελάχιστες διαφορές στην απόδοση.Πολύ μικρή αύξηση της κατανάλωσης σε σύγκριση με τη βενζίνη (μπορεί να αλλάξει από το 10% στο 20% σύμφωνα με τις προδιαγραφές του κινητήρα).Η απώλεια της ιπποδύναμης είναι περίπου 4-7% ανάλογα στον κινητήρα , που μεταφράζεται σε απώλεια ταχύτητας περίπου 3%. (διαφορές που είναι αδύνατον να τις αντιληφθούμε)


Ασφάλεια του υγραερίου

Οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί ΟΕΕ / ΟΗΕ 67/01 πρότυπα ασφαλείας και εγγυήσεις ξεπερνούν ακόμη και εκείνες της βενζίνης και του ντίζελ κινητήρες. Οι δεξαμενές και τα συστήματα που χρησιμοποιούνται με υγραέριο πρέπει να δοκιμάζονται σε πίεση 30 bar, ακόμη και αν η πίεση λειτουργίας κυμαίνεται μεταξύ 3 και 6 bar. Οι κύλινδροι πρέπει να είναι εφοδιασμένα με σύστημα ασφαλείας, που επιτρέπουν τη σταδιακή έξοδο του καυσίμου για να εξαλειφθεί ο κίνδυνος έκρηξης.Όλα τα εξαρτήματα υπόκεινται σε έλεγχο λειτουργικό, διαστάσεων και σε διάρκεια δοκιμών, αλλά επίσης έχουν τεθεί σε δοκιμές πυρκαγιάς κάτω από εξαιρετικά κρίσιμες συνθήκες.
Στην πραγματικότητα, τα αποτελέσματα πειραμάτων σε συνθήκες συντριβής και της φωτιάς έχουν δείξει ότι στις περισσότερες περιπτώσεις η δεξαμενή υγραερίου είναι ασφαλέστερη από το ρεζερβουάρ βενζίνης. Επιπλέον, για να δώσουμε το υγραέριο το χώρο για την διαστολή , η δεξαμενή δεν μπορεί να καλυφθεί πάνω από το 80 τοις εκατό της χωρητικότητάς της

Πλήρωση με υγραέριο

Όπως και ντίζελ και τη βενζίνη, το υγραέριο αποθηκεύεται ως υγρό, που αγοράζεται με το λίτρο και αντλείται σε δεξαμενή καυσίμων σας μέσω ενός σωλήνα
Ο ανεφοδιασμός γίνεται με την εισαγωγή ειδικού ακροφύσιου σημείο πλήρωσης με αέριο στο πλάι ή στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου. Το σχήμα του αερίου πλήρωσης διαφέρει σε διάφορες χώρες (τύπου ζεύξης στην Ιταλία, ξιφολόγχη στην Ολλανδία, και ACME για τις Ηνωμένες Πολιτείες, Καναδάς, Γερμανία, Μεγάλη Βρετανία, Ιρλανδία, Αυστρία και Βέλγιο). Είναι δυνατή η πλήρωση του 80% της δεξαμενής.
Δεν μπορείτε να προσθέσετε κατά λάθος βενζίνη ή πετρέλαιο στη δεξαμενή αερίου LPG, διότι μόνο το ακροφύσιο σωλήνα υγραερίου LPG χωράει στο σημείο πλήρωσης.
Ακριβώς όπως τα αυτοκίνητα που κινούνται με συμβατικά καύσιμα, τα αυτοκίνητα υγραερίου να έχουν δείκτη καυσίμων. Ενας ενσωματωμένος διακόπτης στο ταμπλό σας επιτρέπει να μετάβαση μεταξύ βενζίνης και υγραερίου.

Οι κινητήρες που μπορούν να μετατραπούν σε LPG

Τα συστήματα μετατροπής υγραερίου μπορεί να εγκατασταθούν σε όλους τους τύπους κινητήρων βενζίνης που κινούνται με: carburetted ή injection, με ή χωρίς καταλύτη . Το πραγματικό σημαντικό σημείο είναι ότι το αυτοκίνητο που πρέπει να μετατραπεί πρέπει να λειτουργεί αποτελεσματικά με τη βενζίνη. Ειδικότερα, το ηλεκτρικό και το σύστημα ανάφλεξης πρέπει να ελέγχονται πριν την εγκατάσταση του συστήματος.
Από πολλούς κατασκευαστές συνίσταται προεραιτική τοποθέτηση συστήματος λίπανσης για τις βαλβίδες διότι ναί μεν αυξάνει την διάρκεια ζωής των βαλβίδων αλλά μειώνει δραστικά την ζωή του καταλύτη ( βλάβη : χαμηλή αποδοση καταλύτη), εάν παρόλα αυτά τοποθετηθεί σύστημα λίπανσης πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί στην ποιότητα του λιπαντικού η οποία διαπιστώνεται στις προδιαγραφές που αναγράφονται στην συσκευασία.

Συντήρηση

Δεν απαιτείται ιδιαίτερη συντήρηση . Συνιστάται να ακολουθηθείται η ρουτίνα , το πρόγραμμα συντήρησης με ιδιαίτερη προσοχή να εστιάζεται στην ανάφλεξη και στο ηλεκτρικό σύστημα.Μετά από την πάροδο πενταετίας πρέπει να αντικατασταθούν τα βασικότερα εξαρτήματα του υγραερίου( πνεύμονας -ηλεκτροβαλβίδα-αισθητήρας map- injectors)Μετά απο δεκαετία αντικαθιστούμε την δεξαμενή και την πολυβαλβίδαΤο κόστος αντικατάστασης είναι περιορισμένο εάν για τον πνεύμονα διατίθεται σετ επισκευής ( διατήθεται για τον bedini) εάν δεν διατίθεται το κόστος εκτοξεύεται!

Υγραεριοκίνηση 1ης γενιας

Είναι τα συστήματα υγραερίου που τοποθετουνται σε αυτοκίνητα που κινούνται με βενζίνη super και έχουν τροφοδοσία με καρμπυρατέρ. Πρόκειται για ανοιχτού τύπου συστήματα δηλαδή χωρίς ελεγκτικό σύστημα Λάμδα.Χωρίς ηλεκτρονικά μέρη και πλήρως ρυθμιζόμενα απο τον εγκαταστάτη μηχανικό.

Υγραεριοκίνηση 2ης γενιάς

Για αυτοκίνητα με τριοδικό καταλυτικό μετατροπέα με μονό ψεκασμό υγραερίου και αναλογικό κύκλωμα Λάμδα.Τα συστήματα αυτά επιδέχονται ρύθμιση μόνο με βάση την πεταλούδα γκαζιού .

Υγραεριοκίνηση 3ης γενιάς

Για καταλυτικά αυτοκίνητα μονού ή πολλαπλού ψεκασμού με εγκέφαλο.Κλειστό κύκλωμα αισθητήρα Λάμδα και συστήματα ελέγχου εκπομπών ρύπων.Τα συστήματα αυτά διαθέτουν μερική ικανότητα προσαρμογής στην λειτουργία του κινητήρα.Δεν επιδέχονται όμως καμία ρύθμιση απο τον εγκαταστάτη μηχανικό.Η τεχνολογία ελέγχου βλαβών γίνεται on board απο την ενδεικτική λυχνία βλαβών στο καντράν του αυτοκινήτου.

Υγραεριοκίνηση 4ης γενιάς

Αφορούν πολλαπλό σειριακό ψεκασμό υγραερίου (SGI).Τα συστήματα αυτά διαθέτουν εγκέφαλο με κλειστό κύκλωμα ελέγχου εκπομπών ρύπων παίρνουν παλμό απο τα μπεκ και δεν ρυθμίζονται.Δεν συνδέεται ο εγκέφαλό τους μεσω της 16pin πρίζας με τονεγκέφαλο του αυτοκινήτουΔεν διαφέρουν καθόλου απο τα συστήματα EOBD βενζίνης.

Υγραεριοκίνηση 5ης γενιάς

Τα συστήματα αυτά πληρούν τις αυστηρότερες προδιαγραφές ρύπων EURO 5.Δεν διαφέρουν απο τα συστήματα 4ης γενιάς παρά μόνο στην ικανότητα τους να αλληλοεπιδρούν με το υπάρχον σύστημα EOBD βενζίνης (με τον εγκέφαλο δηλαδή του κινητήρα του αυτοκινήτου μέσω της 16pin πρίζας) .Ετσι μπορούν οι εγκέφαλοι του υγραερίου με τις εντολές που δέχονται από τους εγκέφαλους των οχημάτων να διορθώνουν τον χρόνο ψεκασμού όταν αυτός αλλάζει εξ αιτίας διαφόρων αιτιών όπως είναι η αλλάγή της θερμοκρασίας του αέρα ( χειμώνα -καλοκαίρι ) ,σκόνη στο φίλτρο αέρα ,μικροβλάβες στους αισθητήρες , στα μπουζί κλπ.Τέτοια συστήματα είναι και αυτά της πρώτης τοποθέτησης απο τον κατασκευαστή.Σε αυτήν την γενιά ανήκουν και τα συστήματα υγρού ψεκασμού που επιβάλεται να λειτουργούν σε απόλυτη εναρμόνιση με τον εγκέφαλο του αυτοκινήτου.
Ο υγρός ψεκασμός είναι ένα σύστημα που ψεκάζει σε υγρή μορφή το υγραέριο στον κινητήρα. Ειναι γνωστό εδώ και 20 χρόνια και χρησιμοποιείται αρκετά στην Ολλανδία.
Η διαφορά του υγρού με τον αέριο ψεκασμό είναι στο ότι ό υγρός ψεκασμός δεν χρησιμοποιεί πνεύμονα για μείωση της πίεσης και θέρμανσης του υγραερίου. Θεωρείται ότι έχει καλύτερες επιδόσεις όμως ειναι πολύ δαπανηρή η τυχόν επισκευή του συστήματος και η δύσκολή η λειτουργία του σε συνθήκες αλλαγής της θερμοκρασίας .
Ειναι λάθος να πιστεύουμε ότι από μόνος του ο υγρός ψεκασμός είναι σύστημα 5ης γενιάς.

Διαφορά από σύστημα 4ης γενιάς με 5ης γενιάς

Τα συστήματα 5ης γενιάς διαθέτουν εγκέφαλο EURO που σημαίνει ότι συνδέονται με την 16 pin διαγνωστική πρίζα του εγκεφάλου του αυτοκινήτου και έτσι διορθώνονται ηλεκτρονικά οι μικρές αλλά σημαντικές αποκλίσεις της έκχυσης υγραερίου από τον εγκέφαλο του αυτοκινήτου πράγμα που ΔΕΝ συμβαίνει με τα συστήματα 4 ης γενιάς.
Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι ανά πάσα στιγμή σε οποιαδήποτε κακή λειτουργία του κινητήρα ο εγκέφαλος του αυτοκινήτου μπορεί να δώσει εντολή στον εγκέφαλο του υγραερίου (αφού αυτός δίνει εντολή για διαφορετική λειτουργία ορισμένων αισθητήρων όπως ο βασικότερος EGR) να αλλάξει τον χρόνο ψεκασμού ώστε να διορθώσει τα προβλήματα(μιλάμε πάντα για όχι σοβαρές αποκλίσεις αλλά σημαντικές για την σωστή καύση).Το σοβαρότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τα υγραεριοκίνητα αυτοκίνητα είναι όταν λειτουργούν με φτωχό μείγμα πράγμα που σημαίνει οικονομία στο καύσιμο αλλά κατακόρυφη άνοδο της θερμοκρασίας λειτουργίας του κινητήρα Α υτό γίνεται κυρίως σε μεγάλα ταξίδια (για μεγάλο χρονικό διάστημα λειτουργίας με υγραέριο) που ο εγκέφαλος ρυθμίζει τον κινητήρα για όσο το δυνατόν οικονομικότερη καύση μέσα όμως στα επιτρεπτά όρια(αποκλήσεις μέχρι 10-12% ΔΕΝ διορθώνονται όταν το αυτοκίνητο λειτουργεί με βενζίνη και έτσι ΔΕΝ ανάβει το λαμπάκι check engine) .
Όταν δεν υπάρχει η δυνατότητα της αυτόματης ρύθμισης του κινητήρα μέσω της επικοινωνίας των δύο εγκεφάλων (όταν για παράδειγμα μπαίνει σε λειτουργία η βαλβίδα EGR) είναι αδύνατη η διόρθωση του μείγματος καύσης οπότε το αυτοκίνητο δουλεύει μόνιμα φτωχά .
Η λειτουργία του κινητήρα για μεγάλο χρονικό διάστημα με υψηλές θερμοκρασίες έχει σαν αποτέλεσμα την υπερθέρμανση της κεφαλής του κινητήρα και ιδιαίτερα των βαλβίδων που μετά από ορισμένα χιλιόμετρα καταστρέφονται .Εχει παρατηρηθεί ακόμη και παραμόρφωση όλης της κεφαλής του κινητήρα.